26. mai 2009

Meie õpetaja Ontül Rinpotše

Väga Auväärne Ontül Rinpotše on rahvusvahelise Drikung Dzogtšen Kogukonna (Drikung Dzogchen Community) alusepanija ja pealaama, mille keskused asuvad Ameerika Ühendriikides, Malaisias, Singapuris, Saksamaal ja Eestis. Ta reisib palju mööda maailma, andes õpetust edasi sooja huumori, tarkuse ja suure kaastundega. Tema juhtimise all on mahukas tõlkeprojekt, et koguda, tõlkida ja säilitada Drikung Kagjü Yangzab termaõpetused.
Ontül Rinpotše varasemad kehastused on tihedalt seotud eelmise sajandi peidetud õpetuste (termade) suure avastaja Drikung Orgjen Nüden Dordžega, kes oli 8 sajandi Tiibeti valitseja Trisong Deutseni aegse suurmeistri Njang Ban Tingdzin Sangpo emanatsioon. Ontül oli oma esimeses kehastuses Nüden Dordže vanem vend nimega Kunzang Drodul.
Kunzang Drodul sündis aadliperes, Tiibeti idaosas. Viies Drikung Kjabgon Tšetsang Thugdže Nima (1828-1889) tunnistas ta Drog Ban Khin Tšung Lotsava emanatsiooniks, kes oli üks Guru Padmasambhava 25-st peamisest õpilasest. Sellest ajast alates on tema järjestikuste ümbersündinud kehastuste (tulkud) nimeks Ontül, mis tõlkes tähendab "vanema venna taaskehastus".
Praegune Ontül sündis Khamis, Ida Tiibetis 1950 a. Tema suguvõsa nimeks on Göpe või samuti Pebon Thogtrul. See on üks kolmeteistkümnest aadlisuguvõsast, mida on nimetatud Lodan Ningpo sisemise liini tüveks. Lodan Ningpo on Bön´i religiooni üks neljast iidsest tulkust Padmasambhava eelsest ajastust. 1954 a. tunnistasid T.P. Drikung Kjabgon Tšetsang Rinpotše ja T.P. Gjalva Karmapa Rangdžung Rigpe Dordže teda Ontüli kehastuseks ja andsid talle nimeks Kontšok Tenzin Thrinle Rabgje Palzangpo. Samal aastal trooniti teda Dong Med Ogmin Thubten Šedrub Ling´i kloostris.
1959 aastal, kui kommunistliku Hiina armee okupeeris Tiibeti, põgenes noor Ontül koos oma hooldaja Kalsang Namgjal´i ja paljude teiste munkade ning külaelanikega Indiasse. Indias oli elu raske ja tal tuli ühest paigast teise rännata ligi 14 aastat. Seal kohtas ta taas Drikung Khandro Neni Rinpotšed (khandro ehk daakini tähendab kõrgelt realiseerunud jooginit), kes tutvustas Ontül Rinpotšed suurele Njingmapa õpetajale, Khenpo Thubtenile. Esimene õpetus, mille ta Khenpolt sai oli Longtšen Ningthig Ngöndro harjutused. Erinevatel puhkudel on ta saanud Mahamudra ja Dzogtšeni õpetusi T.P. Dudjom Rinpotše, Khunu Lama Tenzin Gjaltseni, T.P. Dilgo Khjentse Rinpotše, 3-nda Kalu Rinpotše ja teiste suurte õpetajate käest. Joogi Khjunga Rinpotšelt sai ta Mahamudra õpetused ja isiklikud juhtnöörid. Järgnevatel aastatel viibis ta Ladakhis, kus sai enamuse Drikung Kagjü tähtsamatest pühitsustest, juhtnöörid ja suulised ülekanded.
1971 aastal naases Ontül Indiasse, kus ta ostis ladakhlastelt saadud annetuste eest maatüki Tso Pemas (Rewalsar). Koos munkadega ehitas ta sinna kloostri. Tso Pema tähendab tõlkes "Lootosjärv" ja see on üks pühapaikadest, mis on seotud Guru Padmasambhava eluga. Praegu elab kloostris ligemale 50 munka, kes hoiavad üleval Drikung Kagjü traditsioone.
1978 tundis T.P.Tšetsang Rinpotše ära Terton Ogjen Nüden Dordže seitsmenda ümbersündinud kehastuse. Tol ajal oli noor tulku vaid 3 aastane. 1980 aastal trooniti ta Tso Pema kloostri vaimseks juhiks.
1983 a. käis Ontül Rinpotše Kesk-Tiibetis ja Khamis, mis oli tema esimene külaskäik Tiibetisse, pärast sealt põgenemist. Peale Lhasasse saabumist ning kiirvisiiti Drikung Thil´i kloostrisse, mis on Drikung Kagjü koolkonna peaklooster Tiibetis, siirdus ta edasi oma peakloostrisse Ida-Tiibetis, oma sünnikoha lähedal. See oli omal ajal üks suuremaid Drikungi kloostreid selles piirkonnas. Kommunistliku Hiina Kultuurirevolutsiooni ajal lõhuti Ontüli klooster täielikult. Tänu Thupning Tulku, Gjaltsab Tulku ja Phuntsog Tulku ning paljude munkade ja kohalike elanike pingutustele on peaklooster praeguseks suures osas taastatud. Peakloostris asub hetkel ligi sada munka, kellest paljud viibivad "Viieosalise Mahamudra" eralduslaagris. Ontül Rinpotše veetis oma kloostris ja selle ümbruskonnas ligi 6 kuud andes pühitsusi ja õpetusi nii munkadele kui ilmalikele. Khamist pöördus ta tagasi Drikung Thili kloostrisse. Seal sai ta mitmeid suulisi ülekandeid ja õpetusi Joogi Patšhung Rinpotšelt ning Gelong Tenzin Nimalt. Tal õnnestus kohtuda ka Drikung Kagjü koolkonna teise pealaama, T.P. Tšungtsang Rinpotšega. Pärast kolmenädalast peatumist Drikung Thil`is naases ta oma kloostrisse Põhja Indias.
Praeguseks on Ontul Rinpotše käivitanud tõlketööd Drikung Dzogchen Translation projekti raames.

Ontül Rinpotše on külastanud Eestit kolmel korral, augustis 2006, aprillis 2007 juulis 2008. Augustis 2006 toimus tema juhendamisel kolmepäevane ritriit, mille käigus anti Yangzab Ngöndro õpetused ja Kolme Juure pühitsus. Aprillis 2007 jagas Ontül Rinpotše selgitusi Šantideva kuulsa teksti Bodhitšarjāvatāra kohta, millele järgnesid Avalokitešvara (tib.k Tšenrezig) pühitsus ja õpetused. Juulis 2008 leidsid Tallinnas aset Yangzabi terma iidamipraktika Kolme Juure õpetused ning kuulsa Drikungi Phowa õpetused koos asjakohaste väepühitsustega.

20. mai 2009

Meeleharjutused maikuus

Meeleharjutuste läbiviimiseks on Kogukonna kasutuses ruumid Tallinna kesklinnas, Pärnu mnt. 82/88.

Koos käime harjutamas kaks korda nädalas - esmaspäviti ja neljapäeviti, koguneme alates 18.30, harjutustega algame 19.00.

Maikuu kava:

21.05.2009 - Neljapäev - Yangzab ngöndro

25.05.2009 - Esmaspäev - Yangzab ngöndro

28.05.2009 - Neljapäev - Orgyen Kalden Drenze

14. mai 2009

Kogukonna registreerimine

Üleeile s.o 12. mai 2009 regitreeriti Kogukond mittetulundusühingute ja sihtasutuste registris.
Sellega on asutamine lõpule viidud ning sisule on antud juriidiline vorm. Nüüd ootab ees ühingu eesmärkide teostamise avar maastik, kuhu on oodatud osalema kõik, kellele Kogukonna idee ja teostus südamelähedane.

4. mai 2009

Tso Pema sünnipäev

Täna on tähtpäev Tiibeti budismis nii laiemas mõttes, kui ka kõigile palveränduritele, kes ise Indias, Rewalsaris käinud.

Nimelt oli tänaseks päevaks x aastat tagasi tantristlik meister Padmasambhava ehk Guru Rinpotše jõudnud Zahori kuningriigis budistlikke õpetusi jagades kohta, kus asub praegu väike asula nimega Rewalsar. Guru Rinpotše õpilaste hulka kuulus ka Zahori kuninga tütar Mandarava. See ei meeldinud aga kuningale, kes
arvas, et tütar budistlike õpetuste saamise asemel Guru Rinpotšega hoopis lihalikke rõõme naudib ning ta otsustas Guru kinni võtta ja elusalt põletada. Guru Rinpotše võeti kinni, seati tuleriidale ning üritati põlema panna, kuid Guru Rinpotše muutis tule järveks. Imetegu muutis Zahori kuninga meelt, ta andis Mandarava Guru Rinpotšele naiseks ning lubas Gurul jätkata Buddha õpetuse levitamist Zahori kuningriigis.

Tekkinud järve kutsutakse tiibeti keeles Tso Pemaks ehk Lootosjärveks ning sellest ajast saati on püha järv paljude palveraändurite sihtpunktiks. Järve äärde on rajatud kolm Tiibeti budismi kloostrit, millest üks - Drikung Kagyu Wogmin Thubten Shedrup Ling on rajatud Väga Austatud Ontül Rinpotše eestvõtmisel ning on tema kodukloostriks. Kloostris korraldatakse alates 2003 aastast iga kahe aasta tagant intensiivseid rahvusvahelisi ritriite. Kõigil ritriitidel on olnud ka osalejaid Eestist. Viimati, 2009 aasta veebruaris toimunud 4-dal Oddiyana ritriidil ja sellele järgnenud palverännakul osales 17 eestlast.